رئیس سازمان بسیج اساتید کشور: جشنواره شهید چمران؛ عرصه‌ای برای نمایش توانمندی‌های اساتید بسیجی

خراسان شمالی
جشنواره شهید چمران؛ عرصه‌ای برای نمایش توانمندی‌های اساتید بسیجی

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور: جشنواره شهید چمران؛ عرصه‌ای برای نمایش توانمندی‌های اساتید بسیجی


جشنواره شهید چمران عرصه‌ای برای نمایش توانمندی‌های علمی اساتید بسیجی است و در آن طرح‌ها و استارت‌آپ‌ها و متون و محتوای برتر اندیشکده‌های فعال و موفق به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج خراسان شمالی، در نشست وبیناری معاونت پژوهش و فناوری که با حضور معاونین پژوهش و فناوری، روسای شبکه اندیشگاهی و اندیشکده‌های بسیج اساتید استان‌های سراسر کشور برگزار شد، محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، بیان کرد: نامگذاری سال به نام سال « تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی» تکلیف و وظیفه بخش علمی و فناوری را روشن کرده است. برای تحقق گام دوم انقلاب نامگذاری رهبر انقلاب نشان می‌دهد جهت‌گیری سال علمی است و این اهداف ما را نیز باید به آن سمت و سو ببرد. حقیقت آنست که تمدن نوین اسلامی یک بخش سخت‌افزاری و یک بخش نرم‌افزاری دارد. اساتید فرماندهان و رهبران میدانی تشکیل این تمدن و آرمانشهر اسلامی هستند.

قدرتی که تکیه‌اش بر علم و پژوهش داخلی نباشد، عظمت و شکوهی عاریتی است

وی خاطرنشان کرد: جبهه مقاومت به همت بی بدیل برادران ما در حوزه نظامی در سرتاسر منطقه و به قیمت خون شهیدان از شرق تا غرب عالم در حال گسترش است این نیازمند نرم افزارهایی است که بتوان با آن استیلای مومنین را در این تمدن در حال تکمیل دوام و قوام بخشید. یقینا بالندگی علمی، صنعتی و اقتصادی پیش‌شرط اساسی این تمدن است و رکن رکین دوام و بقای آن خواهد بود. رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در اولین مورد از توصیه‌های ۷ گانه خود توصیه به علم و پژوهش را مطرح کرده و می‌فرمایند « دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت کشور است و روی دیگر دانایی توانایی است». قطعا قدرتی که تکیه‌اش بر علم و پژوهش داخلی نباشد، عظمت و شکوهی عاریتی است بنابراین ما باید بر تولید داخلی و علم و پژوهش داخلی تمرکز کنیم. اکنون ما دارای رتبه پانزدهم تولید علم  جهان هستیم .

تولید بر اساس نیاز امروز کشور، تمدن نوین فردا را در پی خواهد داشت

مردانی در ادامه با اشاره به شعار سال گفت: این نامگذاری ناظر به این امر است که در راستای بحث‌های دانش بنیان پیش برویم و فعالیت‌ها را در جهت دانش بنیانی ارتقا بخشیده تا شاهد دستاوردهای علمی در زندگی مردم باشیم. در گام دوم انقلاب باید با نگاه حل‌المسائلی به سمت علوم نافع برویم. تولید بر اساس نیاز امروز کشور فردای تمدن نوین را در پی خواهد داشت و جامعه اساتید کشور ان‌شاالله در این مسیر نقش آفرین خواهند بود.امروز با حمایت خاصه حضرت بقیه‌الله الاعظم فرصت کم نظیری برای ورود اساتید دغدغه‌مند به عرصه تولید علم نافع و استقرار در همه شئون موثر در آتیه نظام اسلامی فراهم شده است. بنابراین باید از این فرصت استفاده کرده و با تکیه بر قدرت الهی و اساتید مجاهدی چون شما و همه نخبگان دانشگاهی چه بسیجی و چه غیر بسیجی بتوانیم فاتح خرمشهرهای متعددی در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی باشیم. نهضت استادی بسیج در این راستا با ارائه طرح کمک به نظام حکمرانی کشور با تمامی ظرفیت‌های تخصصی خود برای کمک به ارکان نظام وارد میدان خواهد شد. این موضوع می‌تواند مسئله‌ای جدی و اثرگذار باشد. اساتید باید در سطح زیست بوم خود آتش به اختیار و جهادی ورود کرده و ارتباط بگیرند و جهادی و انقلابی عمل کنند.

جشنواره شهید چمران؛ عرصه‌ای برای نمایش توانمندی‌های اساتید بسیجی

مردانی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری جشنواره شهید چمران اشاره کرده و گفت در این جشنواره عرصه‌ای از توانمندی‌های اساتید بسیجی به نمایش گذاشته خواهد شد و از طرح‌ها و استارت‌آپ‌ها و متون و محتوای برتر اندیشکده‌های فعال و موفق در ابعاد گوناگون در حوزه‌های علمی و اقتصادی و سیاسی با معرفی توانمندی‌ها با نگاه همه‌جانبه گام نخستینی برای بسترسازی حضور در عرصه‌های علمی در قالب برگزاری یک نمایشگاه پرداخته خواهد شد.این جشنواره باید مرحله استانی را در هفته پژوهش برگزار نماید. در جشنواره شهید چمران طرح‌ها باید بر اساس مشارکت جدی در طرح کمک به نظام مسائل کشور باشند. در این جشنواره ظرفیت‌های نهضت استادی بسیج را بازشناسی کرده و فرصتی را فراهم می‌کنیم تا اساتید بتوانند به پشتوانه بسیج و وزارت علوم طرح‌های خود را پیاده سازی کنند تا به امید خدا شاهد حرکتی اساسی درسال  ۱۴۰۱ در موضوعات علمی  باشیم و مردم و به خصوص دانشگاهیان موثر بودن بسیج اساتید را لمس کنند.

وی افزود: در این جشنواره مباحثی خاص مورد توجه قرار خواهد گرفت و در آن فعالیت‌های علمی باید در چارچوب فعالیت‌های علمی بسیج اساتید و بسیج دانشجویی و سایر اقشار دانشور بسیج باشد. یکی از ماموریت‌های معاونت پژوهش و فناوری صیانت از جایگاه تشکیلاتی خود و به میدان و صحنه آوردن دانشجویان است.

امکان پرداختن  موضوعات کلان نظام مبتنی بر منویات رهبری و اسنادبالادستی

همچنین در این نشست وحید آرایی معاون پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور ضمن بیان برخی ماموریت‌های بسیج اساتید در حوزه علم و پژوهش عنوان کرد: معاونت پژوهش و فناوری امسال اولویت‌هایی را در خصوص برنامه‌های فناوری و پژوهش در دستور کار خود قرار داده است. یکی از این برنامه‌ها برگزاری کرسی نظریه پردازی، نقد و مناظره است. با توجه به ظرفیت‌های زیادی که در بسیج اساتید در این خصوص وجود دارد و همچنین امتیاز علمی برگزاری این کرسی‌ها برای استادان و فراتر از آن امکان پرداختن  موضوعات کلان نظام مبتنی بر منویات رهبری و اسنادبالادستی، نهادی مانند بسیج اساتید باید در این موضوع جدی ورود کرده و با ترغیب کانون‌ها نقش کرسی‌ها را پر رنگ‌تر کند.

جهش قابل توجه در کیفیت اندیشکده‌ها مورد انتظار است

وی افزود: موضوع مهم دیگر بحث تالیف کتاب است. طبق تفاهمی که با انتشارات سمت صورت‌ گرفته حمایت از طرح‌های، پایان‌نامه‌ها و آثار پژوهشی با نگاه مسئله محوری مورد توجه است. اندیشکده‌ها به لحاظ کمی ظرفیت خوبی را فراهم آورده و در بحث کیفیت انتظار می‌رود جهش قابل توجهی صورت گیرد.

راهبری و هدایت هسته‌های علمی و ارتقای آنان به سمت تشکیل شرکت‌های علمی دانش‌پایه

رحیمی معاون علمی پژوهشی و فناوری سازمان بسیج مستضعفین کشور در این نشست وبیناری بر لزوم فتح قله‌های علمی بر اساس بیانیه گام دوم رهبری در چله دوم انقلاب تاکید کرده و افزود: باید قله‌های علمی را فتح و دروازه تمدن نوین اسلامی را آماده کنیم. در چله دوم انقلاب نقش بسیج اساتید بسیار پر رنگ است. نقش بسیج اساتید در چله دوم در درجه اول بسیج کنندگی خود اساتید است. در راستای اهداف علمی فناوری کشور بسیج اساتید باید بتواند راهبری و هدایت هسته‌های علمی و ارتقای آنان به سمت تشکیل شرکت‌های علمی دانش‌پایه و قاعده‌مند را عهده‌دار شود.نهضت استادی بسیج باید جریان ساز باشد و یک جریان انقلابی از دانش را در کشور شکل دهد.

لزوم تقویت جریان انقلابی دانش در کشور تقویت

وی عنوان کرد: باید علارغم همه مشکلات جریان انقلابی دانش را در کشور تقویت کنیم. برای تحول در علوم مخصوصا علوم انسانی بر اساس نقشه راه ۱۰ ساله بسیج، ذیل سند اعتلای راهبردی و نقشه علمی کشورو همچنین نقشه دفاعی و امنیتی گام‌های اساسی برداشت. بسیج اساتید برای تدوین نقشه علمی کشور تلاش فراوانی کرده است و حالا زمان آن است که این نقشه  اجرا شود. سال ۱۴۰۱ به یاری خداوند سال پیاده سازی نقشه بسیج علمی کشور است با ترکیب مردمسالاری دانشی هم در بعد علمی و هم فناوری.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در نقشه علمی هدف مهم تغییر رویکرد از مقلد محوری در کشور به سمت کسب و تولید علم  با بهره‌گیری از قرآن مجید و کتب مرجع است.  در این مسیر اتحاد بین حوزه و دانشگاه با هدف جهادی مهم است. بسیج اساتید و بسیج حوزه باید با الگوسازی بر اساس اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی حرکت کنند.

وی در ادامه از اهدافی چون پیشرانی نقشه راه بسیج علمی برای تحول در علوم انسانی اسلامی، تحقق اهداف اقتصاد دانش بنیان

با کمک بسیج اقشار و اساتید، طرح کمک به دانش بنیان مردم پایه، همکاری وزارت علوم و ستاد کل نیروهای مسلح برای حمایت از تشکیل هسته‌های فناور و بدیع و نوظهور در راستای دانش بنیان شدن و راهبرد مرجعیت علمی با حمایت از طرح‌های استادان، راهبرد مرجعیت فکری، توانمند سازی بر اساس شاخص توانمندی علمی به عنوان اهداف اساسی بسیج برای تبدیل سازمان بسیج  به سازمانی دانش بنیان و علم پایه نام برد و گفت: نظام نوآوری بسیج می‌تواند توسط بسیج تبدیل به نظام نوآوری برای کشور و جریان سازی و گفتمان جهاد علمی  شود . جشنواره علمی شهید چمران می‌تواند به عنوان برند علمی بسیج اساتید مطرح شود و با اهداف مشخصی به صورت سالانه و یا دوسالانه برگزار شود تا ماحصل کارها خود را در قالب خروجی‌های مناسب نشان دهد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.