تبیینی از بیانیه گام دوم انقلاب؛ وضعیت موجود، ظرفیت‌ها، چشم‌انداز پیش روی انقلاب اسلامی

خراسان شمالی

تبیینی از بیانیه گام دوم انقلاب؛ وضعیت موجود، ظرفیت‌ها، چشم‌انداز پیش روی انقلاب اسلامی

معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور تبیینی از بیانیه گام دوم انقلاب با عنوان "وضعیت موجود، ظرفیت‌ها، چشم‌انداز پیش روی انقلاب اسلامی" منتشر کرد

 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، اهمّ مطالب مندرج در این تبیین بدین شرح است:

 

  1. ملاحظات کلی

۱/۱- جوانان؛ مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب هستند.

۱/۲- همان‌طور که جوانان جهان غرب؛ مخاطب نامه رهبر معظم انقلاب بودند؛

۱/۳- بیانیه گام دوم؛ معرف نقشه راه و مسیریاب ۴۰ سال آینده کشور است.

۱/۴- صدور بیانیه در مقطع جشن چهل‌سالگی و آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی با ابلاغ سند پیشرفت ۵۰ ساله توأم بود.

۱/۵- از راه پیموده شده توأم با بیان کاستی‌ها دفاع شد.

 

  1. وضعیت موجود؛ شناخت مبدأ و مقصد

۲/۱- انقلاب در سال ۵۷ از نقطه صفر آغاز شد و زیرساخت‌های توسعه وجود نداشت

۲/۲- ضرورت نگاه واقع‌بینانه و منصفانه به نقاط قوت و ضعف چهل سال اول

۲/۳- نگاه منطقی و توام با ریشه‌یابی به نقاط ضعف

۲/۴- عبور انقلاب از گردنه‌های سخت و ترسیم هموارتر شدن مسیر به نسبت گذشته

 

  1. مختصات وضع موجود

۳/۱- تشدید فشارها و تحریم‌های اقتصادی

۳/۲- واقع‌نمایی خطر جنگ برای مرعوب ساختن مردم جامعه هدف

۳/۳- رشد موریانه‌ای تفکر تقی زاده‌ها در شرایط کنونی کشور

۳/۴- خروج آمریکا از برجام و وقت‌کشی اروپا و به‌موازات آن وجود رویکرد بی‌عملی سیاسی طولانی‌مدت به معنای فرصت سوزی

۳/۵- حرکت ناوهای آمریکایی به منطقه همراه با تهدید طیف‌های افراطی کاخ سفید و در مقابل، بی‌عملی سیاسی تأسف‌بار

۳/۶- اقتضائات دوران گذار و ضرورت مقاومت برای عبور قدرتمندانه نظام به وضع مطلوب

 

  1. تحریم اقتصادی و مؤلفه‌های تاکتیکی واقع‌نمایی خطر جنگ از سوی دشمن

۴/۱- رویکرد تهاجمی و خروج آمریکا از برجام برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی

۴/۲- تداوم فشار ترکیبی برای مذاکره مجدد و سرگرم سازی با مذاکرات زنجیره‌ای

۴/۳- تحریم چهار گروه از مواد و فلزات صادراتی ایران و تحریم پتروشیمی

۴/۴- استفاده از شخصیت‌های افراطی و دیوانه نمایی آنان همچون جان بولتون و پمپئو برای مرعوب‌سازی ۴/۵- تسلیم سازی و القاء بالا بودن احتمال بروز جنگ و درگیری نظامی

۴/۶- قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی

۴/۷- ادعا و تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران و تکمیل فشار مضاعف

۴/۸- وضع محدودیت برای فعالیت‌های هسته‌ای در چارچوب برجام

۴/۹- کاهش زمان برخی همکاری‌های سایر کشورها در این زمینه از ۱۸۰ روز به ۹۰ روز

 

  1. تقی­زاده‌های امروز چه ویژگی‌های دارند؟

۵/۱- نگاه مطلق به بیرون در فرایند پیشرفت و توسعه

۵/۲- اتخاذ مواضع و عملکرد شبه سکولار

۵/۳- مرعوب شدن در برابر تهدید دشمن

۵/۴- استخدام واژه‌های محرک و مستعد فتنه (آزادی؛ رفراندوم، تقلب، آشتی ملی، مذاکره، کمبود اختیارات، اسلام رحمانی، حقوق زن، حقوق قومیت‌ها و اقلیت‌ها و...)

۵/۵- تعبیر افراط‌گرایی و تندخویی از انقلابی گری و مدیریت جهادی

۵/۶- تبعیت گزینشی و شعاری از سخنان رهبر معظم انقلاب

۵/۷- عدم اعتقاد به نسخه اقتصاد مقاومتی و پیشرفت درون‌زا

۵/۸- دل بستن به نیروهای تکنو کرات و منحصر ساختن مدیریت اجرایی به پیران

۵/۹- مشی اشرافی گری، تجمل‌گرایی، پرمصرف و کم‌کار

۵/۱۰ گفتمان و رویکرد "ما نمی‌توانیم"، "نمی‌شود" در مقابل گفتمان "ما می‌توانیم" و "می‌شود".

 

  1. ظرفیت‌های موجود

۶/۱- برخورداری از ۷ درصد ذخایر معدنی جهان و منابع زیرزمینی

۶/۲- داشتن موقعیت استثنائی جغرافیایی در منطقه

۶/۳- برخورداری از نیروی انسانی مستعد و کارآمد و آماده‌به‌کار

۶/۴- دسترسی آسان به بازار  بزرگ ملی و منطقه‌ای

۶/۵- داشتن زمینه‌ها و فرصت‌های اقتصاد بزرگ و متنوع

 

  1. مراحل پنج‌گانه انقلاب اسلامی

«انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی، تمدن اسلامی»

 

  1. نظریه نظام انقلابی؛ دال مرکزی ظرفیت موجود

تبیین؛ «رویکرد ساختاری- کارگزاری، رویکرد کارکردی، رویکرد ساختاری- کارکردی»

 

  1. نیازها و بایدهای برپایی تمدن نوین اسلامی

بهره‌گیری از نقاط امیدآفرین

پیشرفت همه‌جانبه و مجاهدت دائم، لازمه تمدن سازی نوین اسلامی

لزوم القای باور تمدن سازی اسلامی به مردم

لزوم استفاده از دانش جهان و ابزارهای موجود جهانی

لزوم ادای وظیفه علمای دین و روشنفكران راستین

لزوم تلاش مجاهدانه و مجدّانه امّت اسلامی

لزوم تحقیق دانشگاه‌ها برای ایجاد تمدّن نوین اسلامی

مسجد، زمینه‌ساز ایجاد تمدّن اسلامی

حوزه علمیه، بالابرنده بنای شامخ تمدّن اسلامی

نیروهای مسلح، مؤثر در تشكیل تمدن نوین اسلامی

نقش مؤثر آموزش‌وپرورش و دانشگاه در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی

نقش مؤثر جوانان در ایجاد تمدّنِ نوینِ اسلامی

ایجاد تمدن نوین اسلامی نیازمندِ نظامِ صحیحِ حرکتِ منطقی

ایجاد تمدن اسلامى، نیازمند رویش‌های نوین

تشكیل تمدن اسلامی نیازمند بیداری اسلامی

تمدن سازی نوین اسلامی نیازمند فداکاری و ایثار و شهادت

تمدن سازی نوین اسلامی نیازمند صبر و بصر و اعتماد

لزوم تحقق جایگاه تمدّنیِ مطلوب قرآن

ضرورت ترسیم اهداف بلندمدت

لزوم گنجاندن معارف تمدن ساز در کتاب‌ها

لزوم طراحی الگوی اسلامی– ایرانی پیشرفت برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی

تمدن سازی نیازمند مكتب و ایدئولوژی و ایمان

نیاز تمدن سازیِ اسلامیِ نوین به ایمان و دین و عقلانیت و علم و اخلاق

تمدن سازیِ نوین اسلامی نیازمند نظام سازی، قانون‌نویسی و مدیریت کشور و انقلاب

قواعد محكم نهاده شده به دست امام از پایه شکل‌گیری تمدن عظیم اسلامی

شرط رسیدن به تمدن اسلامیِ نوین؛ پرهیز از تقلید غربی

تمدن اسلامی نیازمند شناسایی نیازهای حقیقی و اساسی کشور

تمدن اسلامی نیازمند فكر و نیروی انسانی

برپاداشتن تمدن اسلامی نیازمند ذکر خدا

تشكیل تمدن اسلامی نیازمند مشاوره و مناظره و فضای انتقادی سالم

تشكیل تمدن اسلامی نیازمند آزادی بیان با حمایت حکومت اسلامی و هدایت علما و صاحب‌نظران

برپایی تمدن اسلامی نیازمند هدایت الهی و کمک‌های معنوی غیبی

برپایی تمدن اسلامی نیازمند ادعیه زاکیه و هدایت‌های معنوی ولی اللّه الاعظم

فرهنگ و بینش و معرفت و کمالِ فكری انسانی، پایه اصلی تمدّن اسلامی

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.